Imprezę zaliczamy do udanych. Uczniowie byli zainteresowani tematyką, angażowali się w swoją pracę i bardzo aktywnie spędzili ten dzień. Mieli możliwość "dotknięcia historii", z czego chętnie i skwapliwie skorzystali. Na pamiątkę tego dnia pozostały nam piękne zdjęcia...
22.03 2005 r
HARMONOGRAM DNIA
8:30-9:15
Wprowadzenie:
1. Referat na temat życia rycerza (załącznik nr1).
2. Obejrzenie wystawy- rynsztunek i broń rycerza (załącznik nr2).
9:15-10:00
Praca w grupach:
1. Podanie nazwy, herbu i okrzyku bojowego swej drużyny.
2. Rysowanie zamku i emblematu formacji.
3. Wybranie króla, królowej i rycerza.
10:00-10:15
Prezentacja grup.
10:15-11:15
Turniej wiedzy i zręczności (praca w grupie):
1. Improwizacja tańca średniowiecznego.
2. Trzymanie miecza na czas.
3. Turniej wiedzy (załącznik nr3).
4. Bieg w pancerzu kolczym i lamelkowym oraz hełmach (wygrywa drużyna, która ma najkrótszy czas).
5. Walka w hełmach na poduszki.
11:15-11:25
Podsumowanie konkursów.
11:25-12:00
Spotkanie przy ognisku.
Pieczenie kiełbasek.
ŻYCIE RYCERZA- ZAŁĄCZNIK NR 1.
W średniowieczu ludzi zajmujących się wojennym fachem nazywano rycerzami. W zamian za otrzymaną od władcy ziemię rycerze musieli na każde wezwanie być gotowi do walki. Dlatego większość czasu spędzali na ćwiczeniu się w sztuce wojennej- walczyli na miecze, rzucali włócznią, ujeżdżali konie.
Na otrzymanych ziemiach rycerze budowali swoje siedziby. Najpierw były to drewniane grody, a potem murowane wieże i zamki. Początkowo wznoszono je z kamieni, a później także z cegieł.
Chłopców z rodów rycerskich wysyłano na dwory książąt i królów, aby nabrali dobrych manier i poznali ważnych w państwie ludzi.
Na dworze władcy siedmioletni chłopiec jako paź uczył się jazdy na koniu, reguł dobrego wychowania oraz usługiwał podczas uczty przy stole. Po kilku latach zostawał giermkiem- pomagał rycerzowi nakładać ciężką zbroję, dbał o jego konie, kopie i miecze. Uczył się także władania bronią oraz towarzyszył swemu panu w wyprawach wojennych. Kiedy giermek osiągnął odpowiedni wiek, mógł zostać rycerzem. Ceremonię przyjęcia do rycerskiego grona nazywano pasowaniem na rycerza, a dzień ten, był wielkim dniem na zamku. Książę albo król wręczał giermkowi pas rycerski i ostrogi oraz uderzał go lekko w ramię mieczem. Rycerz miał być dzielny, odważny, pobożny, wierny panu i damie swego serca, winien też stawać w obronie słabszych. Cenił nade wszystko honor, który nakazywał mu zawsze mówić prawdę, dotrzymywać słowa, być uprzejmym wobec dam oraz nigdy nie zdradzić swego władcy.
Podczas pokoju rycerze brali udział w turniejach. Zapewniały im one rozrywkę i umożliwiały doskonalenie umiejętności bojowych. Turnieje były wielkim świętem na średniowiecznym zamku. Oglądały je setki widzów. Pojedynki odbywały się zgodnie z tradycyjnymi zasadami. Zjeżdżali się na nie rycerze nawet z odległych zakątków Europy. Zwycięstwo w turnieju było powodem do dumy, a zwycięzca otrzymywał nagrodę od księcia lub króla. Rycerze starali się zaprezentować jak najlepiej. Zakładali więc bardzo kosztowne zbroje i hełmy, przeznaczone wyłącznie do walk podczas turniejów. Na tarczach rycerzy znajdowały się herby rodów, do których należeli.
TURNIEJ WIEDZY- ZAŁĄCZNIK NR 3
Drużyny rycerskie wybierają numery zadań i jedna osoba wybrana z grupy odpowiada na pytanie. Za poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje 1 punkt, za złą- 0 punktów.
PYTANIA
- Krzesło króla.
- Jak piszemy słowo "król".
- Rów z wodą dookoła zamku.
- Symbol królestwa, rodu.
- Pierwszy król Polski.
- Mieszkanie króla.
- Żona króla.
- Wierny sługa rycerza.
- Uroczystość mianowania na rycerza.
- "Zawody rycerskie".
- Otaczają zamek, gród.
- Walczył w obronie ojczyzny, honoru i dam.
- Wymień 3 królów Polski.
- Podaj 5 wyrazów z rodziny wyrazu "król".
- Symbole władzy królewskiej.
- Chroni rycerza przed uderzeniami np. miecza.
- Z kim rycerze polscy stoczyli bitwę pod Grunwaldem.
- Znak Krzyżaków.
- Najsłynniejsza Polska królowa.
- Wymień broń rycerską.
- Co kupił król Karol królowej Karolinie ?
- Jak nazywa się most nad fosą ?
- Powiedz rymowankę o królu Karolu.
- Wymień dwa sławne polskie zamki.
- Jak się nazywa uroczystość nadania władzy królewskiej ?
- Gdzie odbyła się najsłynniejsza bitwa z Krzyżakami ?
- W co zakuwano przestępców ?
- Zanim stał się giermkiem, to był...
- Gdzie składano skarby królewskie ?
- Czym podróżowała królowa ?
- Dokończ powiedzenie: "Polegać jak na...".
- Jak się nazywają pokoje zamkowe ?
NA ZAMKU RYCERSKIM
SPRAWOZDANIE
Uczniom bardzo spodobała się wystawa rynsztunku i broni rycerskiej. Troje uczniów ubrało na siebie zbroję rycerską, lamelkę , zbroję kolczą i hełmy na głowę. Wyglądali, jak prawdziwi rycerze. Potem każdy z uczniów mógł zabrać do ręki miecz (sprawdzić ile waży), założyć na głowę hełm i dać się zakuć w dyby. Od 9:15 uczniowie pracowali w czterech grupach (każdy uczeń losował kartkę z nazwą swojej drużyny- czerwonych, zielonych, niebieskich i żółtych) i tak oto o 10:00 zobaczyliśmy:
- grupę czerwonych, jako "OGNISTE LWY",
- grupę niebieskich, jako "RYCERZY BŁĘKITNEGO TOPORA",
- grupę zielonych, jako "OGÓRKOLANDIĘ",
- grupę żółtych, jako "BANANOWYCH RYCERZY".
Oprócz tego nastąpiła prezentacja króla, królowej i rycerza każdej formacji. Ich stroje powstały z gazet i były bardzo pomysłowe. Każdy król i królowa mieli oczywiście korony na głowach i piękne szaty. Rycerze oprócz „gazetowej” zbroi mieli miecz w ręku i hełm na głowie. Zobaczyliśmy piękne zamki, herby i usłyszeliśmy ciekawe okrzyki bojowe.
Podsumowanie turnieju wiedzy i zręczności:
Nazwa drużyny
Liczba zdobytych punktów
Ogniste Lwy
6
Ogórkolandia
6
Bananowi Rycerze
6
Rycerze Błękitnego Topora
7
W turnieju wygrali "Rycerze Błękitnego Topora".
Imprezę zaliczamy do udanych. Uczniowie byli zainteresowani tematyką, angażowali się w swoją pracę i bardzo aktywnie spędzili ten dzień. Mieli możliwość "dotknięcia historii", z czego chętnie i skwapliwie skorzystali. Na pamiątkę tego dnia pozostały nam piękne zdjęcia...
WYSTAWA- załącznik nr 2
Na wystawie uczniowie mieli możliwość zapoznania się z następującym zbiorem:
- HEŁM Z PRZYŁBICĄ "PSI PYSK" XIV_XV WIEK,
- HEŁM NORMAŃSKI Z NOSALEM XIV_XV WIEK,
- HEŁM OKULAROWY, ŻEBROWY-WIKIŃSKI, REPLIKA Z GJERMUNDBU, NORWEGIA X WIEK,
- ZBROJA PŁYTOWA, XV WIEK,
- SKÓRZANA ZBROJA LAMELKOWA, VII-XI WIEK,
- ZBROJA KOLCZA, X-XII WIEK,
- MIECZ PÓŁTORARĘCZNY, XV WIEK,
- MIECZ JEDNORĘCZNY, XV WIEK,
- TARCZA OKRĄGŁA, TARCZA TRÓJKĄTNA METALOWA ,XII WIEK,
Przygotowały:
Mgr Violetta Kiełbasa,
Mgr Małgorzata Konopielko
Mgr Agnieszka Witkowska